Colca Canyon & Machu Picchu hoogteziekte enzo! - Reisverslag uit Puno, Peru van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu Colca Canyon & Machu Picchu hoogteziekte enzo! - Reisverslag uit Puno, Peru van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu

Colca Canyon & Machu Picchu hoogteziekte enzo!

Door: Jessica

19 Mei 2018 | Peru, Puno

De Colca Canyon waarvoor we zo vreselijk vroeg werden opgehaald was prachtig en bijzonder! Beetje last van de hoogte en de kou maar dat mocht de pret niet drukken! In ongeveer 2 uur reden van Arequipa naar Chivay waar we op een hoogte van bijna 6000 meter (en gevoelstemperatuur -20) de zon konden zien opkomen achter de nog actieve vulkaan Nevado Mismi. De dag bestond verder uit prachtige uitzichten, alpaca’s knuffelen, souvenirtjes scoren, op zoek naar de Condor (en gevonden, Yeah!) om af te sluiten met twee ziplines van 800 en 500 meter op een behoorlijke hoogte! Met lichtelijk trillende benen daarna terug richting Arequipa. De volgende dag met de bus naar Cusco, lange rit van zo’n 10 uur waarin zo’n bus dus niet stopt en je niet even de benen kan strekken! Daar blijven we ons over verbazen! Ook in Cusco weer een prima hostel niet te ver van het centrum met een basic ontbijtje erbij s’ochtends. Maandag zijn we heerlijk de stad door gewandeld, genoten van het zonnetje en ons weer verwonderd over een nieuwe stad. Dinsdag zijn we met de taxi naar Ollantaytambo gegaan vanaf waar de trein naar Aquas Calientes vertrok. Aquas Calientes is het dorpje recht onder jawel de Machu Picchu! Woensdagochtend 5.30 was het dan eindelijk zover (stiekem toch wel een beetje het hoogtepunt van Peru zo niet de hele trip). Janine en ik roepen het hele afgelopen jaar op Aruba al tegen elkaar dat we die hooiberg wat vaker op en af moeten lopen want deze klim vereist toch wel een beetje training! Niet dat we dat gedaan hebben maar dat terzijde! Lang verhaal kort zijn we vanaf het hotel gaan lopen en met prachtige uitzichten, soms onmogelijk hoge traptredes en vol goeie moed waren we 2 uur later boven en werden we door Geer (die geteisterd door buikpijn halverwege de bus heeft genomen) opgewacht! En dan strekt zoiets bijzonder moois zich zo uit voor je ogen! Wauw! Uiteraard de nodige foto’s gemaakt, alle pracht vanuit meerdere opzichten bewonderd en ons verbaasd over hoe zoiets zoveel honderden jaren geleden gebouwd heeft kunnen worden. De wandeling naar beneden ging gelukkig ook soepel en eenmaal terug in het dorpje hebben we onszelf getrakteerd op koude drankjes en heerlijk eten! Machu Picchu: check! Hierna richting de Hot Springs om in het hete water de spieren een beetje rust te geven! Om 18.00 weer met de trein terug, Peru Rail trakteerde ons op een modeshow in Alpaca sjaals en truien opgeleukt door een kerel in een hysterisch gekleurd pak en doodeng masker waarvan we het doel niet helemaal begrepen! Al met al was de trein wel een hele (vooral goede) ervaring! Met de taxi het laatste stuk terug richting Cusco waar we voor de nacht nog een hotel geboekt hadden voor we donderdag in alle vroegte weer richting de bus gingen voor de 6 en een half uur richting Puno! Puno op zich is niet een hele bijzondere stad maar het feit dat het aan het Titicaca meer ligt maakt het zeker de moeite waard voor een bezoekje! Dit meer ligt namelijk op 3800 meter boven zeeniveau en is daarmee het hoogstgelegen meer ter wereld. De grens tussen Peru en Bolivia loopt er dwars doorheen er zijn honderden eilandjes te vinden. Vanochtend zijn we in alle vroegte op de boot gestapt en was onze eerste stop een drijvend eiland wat door de inwoners zelf gemaakt word, zo’n eiland gaat ongeveer 25 jaar mee en dan bouwen de inwoners dus weer een nieuwe van onder andere riet. Alle huisjes, bedden, stoelen en boten worden ook van riet gemaakt wat het een hele bijzondere plek maakt om te mogen bezoeken! Met de boot door naar een ander groter eiland waar we een stevige wandeling overheen hebben gemaakt voor we met de boot weer teruggebracht zijn naar de haven! En nu zitten onze weken in Peru er ook alweer bijna op! Wederom onwijs veel gezien en gedaan, een bijzondere verzameling foto’s rijker en ook weer veel geleerd over de historie, de Inca’s, de natuur en nog zoveel meer! Op naar Bolivia, op naar hopelijk nog meer avonturen! Liefs van ons

• 20 Mei 2018 - 05:52

Ans Veltman:

Whauw wederom een prachtig verslag en wat zien jullie veel mooie dingen! Geniet straks verder in Bolivia! xx

• 20 Mei 2018 - 06:27

Eefje:

Wat een bijzondere ervaringen rijker zijn jullie weer meiden! Respect voor wat jullie allemaal durven en doen! Fijne tijd in Bolivia!

• 24 Mei 2018 - 02:47

Carolien De Horde: