Koalified drivers! - Reisverslag uit Wollongong, Australië van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu Koalified drivers! - Reisverslag uit Wollongong, Australië van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu

Koalified drivers!

Door: Jessica

05 November 2016 | Australië, Wollongong

Op Philip Island hebben we ons weer twee heerlijke dagen verwonderd over natuur en wildlife! Om te beginnen met de pinguïn parade op dinsdagavond! Dit heeft wel een kleine uitleg nodig want het gaat niet over een parade van getrainde pinguïns die aan je voorbij wandelen! Deze pinguïns (The Little Pinguin met maximaal 33 cm de kleinste van alle 17 pinguïnsoorten) zijn de hele dag in de zee aan het jagen en vissen om dan s'avonds net nadat de zon ondergaat terug te keren aan land om daar de nacht door te brengen en hun kleintjes te voeden. Op dit tijdstip zijn ze het minst zichtbaar en dus het minst kwetsbaar en zijn de grote roofvogels (op het land hun grootse vijand) al teruggekeerd naar hun nesten. Ze verzamelen zich met groepjes in de vloedlijn om zich dan ook als groepje over het strand naar de duinen te verplaatsen, daar klimmen ze via de stenen naar boven en verdwijnen in het hoge gras. Dit alles is al jaar en dag hoe de pinguïns op Philip Island leven en dat wordt ook al een hele tijd door onderzoekers bestudeert! Bezoekers mogen dit bijzondere verschijnsel aanschouwen als ze stil zijn, gaan zitten en absoluut geen foto's maken! Zowel met als zonder flits is voor de pinguïns bedreigend en de onderzoekers willen de leefomgeving zo natuurlijk mogelijk houden. Uiteraard zijn er genoeg domme toeristen die zich hier niet aan houden en we hebben echt moeite moeten doen om ons er niet aan te irriteren! Gelukkig komt er dan weer een groepje hele schattige pinguïns voorbij waggelen en richten we onze aandacht daar weer op! Zo bijzonder om dit te zien, je bent echt heel even getuige van het leven van een ander wezen op deze aardbol! Je te bedenken dat die beestjes de hele dag op zee zijn en dat iedere dag! En het zijn er ook zo veel!! Iedere dag wordt het aantal pinguïns wat aan land komt geteld en het waren er maar liefst 1643!! Nog helemaal vol van alles liepen we terug richting de auto... En vonden daar (oeps) een auto met lege accu! Blijkt dat je de lichten beter niet aan kan laten staan... Hadden we dat eerder geweten! Gelukkig gebeurd dit blijkbaar dagelijks en waren we binnen no time door de security weer op weg geholpen! Terug op de camping nog even wat gedronken waarbij we gezelschap gekregen van een Possum, bijzonder beestje wat ons vanuit zijn plekje in de boom boven onze camper in de gaten zat te houden! Woensdag een drukke planning die begon met het Koala Centre! Leuke wandeling, meerdere koala's gespot en zelfs een paar wat actievere (jaja ze bestaan!) die verplaatsten en aten! Daarna vervolgden we onze tocht via het Motor GP parcours (want als je er dan toch bent moet je even spieken hoe dat eruit ziet) naar The Nobbies, hier hebben we een interactieve route door Antarctica gehad, prachtige beelden van onder andere walvissen, haaien, zeehonden, pinguïns en de albatros! Philip Island is niet zo groot maar er is wel genoeg te doen, hierna zijn we namelijk ook nog naar een klein dorpje geweest waar je kan zien hoe het leven hier er pak en beet zo'n 150 jaar geleden uitzag! Kort doorheen gewandeld en even het schapen scheren bekeken (je moet wat!;)) via de supermarkt terug gereden naar de camping en vriendjes gemaakt met de campingbaas die een hele kruiwagen hout voor ons klaarzette om een lekker vuurtje te kunnen stoken! Tot laat lekker warm buiten gezeten en kaartspelletjes gespeeld! Toen we de volgende ochtend aan het inpakken waren gaf de campingbaas ons nog een tip voor onze trip omhoog richting Sydney en omdat we nog niet echt een plan hadden deze tip maar opgevolgd! Op weg naar Eden waar we laat in de middag een kleine camping vonden! De volgende ochtend hebben we hier het Killerwhale Museum bezocht wat gaat over de walvisvangst in Eden zo'n 80 jaar geleden. De vissers uit het dorp werden daarbij geholpen door 'Old Tom' (een orka) en zijn troep, net buiten de baai omcirkelden zij een Blue Whale (gemiddeld zo'n 28 meter lang, orka's zijn gemiddeld zo'n 6 meter lang) zodat de vissers hem konden doden. Als de vissers dan hadden meegenomen wat zij gebruikten van een walvis mochten de orka's de restjes opeten! Wij vonden dit zo'n bizar verhaal!! De mensen in Eden blijkbaar ook vandaar dat er een museum aan gewijd is!;) we vervolgden onze weg naar Pebble Beach, waar zo luidde de tip van de campingbaas de Kangaroos op het strand hupsen en waar je dus prachtige foto's van zee, regenwoud en Kangaroos kan maken... Heftig tochtje door de bergen voor we op onze bestemming aankwamen! Kangaroos zaten niet op het strand (was waarschijnlijk nog te warm) maar het strand was wel heel mooi en er was bijna niemand! Hier dus heerlijk naar het rollen van de golven zitten luisteren voor we onze weg vervolgden richting Canberra. We hadden de intentie om onderweg ergens een camping te zoeken maar zo bleek onderweg van de kust naar de hoofdstad kom je bar weinig tegen en zo kwamen we rond 18.30 aan in Canberra! Hier hadden we wel meerdere campings gevonden en we waren ook wel toe aan even niet meer rijden! Na 3 campings waar overal de recepties al dicht waren vervloog langzaam onze hoop op een plekje... Wij hebben eieren voor ons geld gekozen en zijn ingecheckt in het dichtstbijzijnde hotel! Heerlijk lang gedoucht, gegeten, wijn gedronken en toen rozig in een heel zacht schoon bed! We zijn groot fan van onze Chubby maar dit was een hele fijne onderbreking in de koude gebroken nachten die we de afgelopen tijd gehad hebben! Vanmorgen Canberra in gegaan, de stad is enorm ruim opgezet waardoor we dus aangewezen waren op de auto want lopend is het niet te doen! We hebben daarom een bliksembezoek gebracht aan de hoofdstad vanachter het stuur! Wel een prachtig mooi museum bezocht over The Australian War, hier wordt ingegaan op de invloed van de Australiërs in de eerste en tweede wereldoorlog en alle oorlogen die daarna nog gevolgd zijn of nog steeds bezig zijn. Het is heel bijzonder hoe een oorlog waar je al zoveel over geleerd hebt en al zoveel over weet in een ander land zo anders beleefd is en in de geschiedenisboeken verdwijnt. Groot op de muur stond; every nation has his stories, this is ours. En dat klopt ook helemaal! Onze route ging vandaag verder naar Wollongong wat aan de kust ligt zo'n 85km onder Sydney. Hier slijten we onze laatste paar dagen in Australië om dan dinsdag naar Sydney te rijden en daar de Chubby weer netjes in te leveren! We hebben er toch al heel wat kilometers opzitten... Denk dat we inmiddels wel kunnen zeggen dat we Koalafied drivers zijn hierzo aan de linkerkant!!;) Eerst nog een paar dagen in Wollongong en omgeving waar genoeg te doen is en de kans op verveling minimaal!! Heel veel liefs van ons!!

• 06 November 2016 - 10:56

Netteke:

Wat een prachtige belevenissen, zo leuk om te lezen. Doe voorzichtig en veeeeeeeel plezier met het vervolg van de koalafun