Olaaa Chicaaas!! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu Olaaa Chicaaas!! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu

Olaaa Chicaaas!!

Door: Jessica

31 Mei 2018 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Wauw! Wat gaaf, wat koud, maar wat ontzettend gaaf was deze trip! Superleuke groep mensen van alle leeftijden en nationaliteiten en twee over enthousiaste chauffeurs en een in het begin beetje vreemde maar wel hele toffe gids! Salar de Uyuni, echt een must go in Bolivia! Maandag vertrokken we om 11 uur vanaf het kantoor in de stad richting de zoutvlaktes. Verder dan onze ogen zien konden was het wit tegenover een strakblauwe (we hadden dan ook wel echt mazzel met het weer) hemel. Meerdere stops gemaakt voor onder andere de zoutfabriek, een “begraafplaats” voor afgedankte treinen, een markt met souvenirs (uiteraard) en de nodige foto stops voor de welbekende perspectief beelden! Lunch werd ons geserveerd midden op de zoutvlakte, with a view zullen we maar zeggen, en daarna vervolgden we onze weg naar een eiland wat dus midden in het zout ineens een berg groen, rots en cactus inhield! Heel bizar en ook niet goed uit te leggen! Beetje geduld voor het beeldmateriaal de filmpjes zijn in de maak! Daarna kregen we een mountainbike onder onze kont en hebben we een heel stuk (bedenk nog steeds even dat perspectief en dat dingen dus dichterbij lijken dan ze in werkelijkheid zijn) over het zout gefietst. Na een bijzondere zonsondergang werd het al snel heel koud en zijn we richting het eerste hotel gereden. Lekker gegeten en heerlijk heet gedoucht en daarna snel onder de dikke dekens want potverdikke wat was het koud! De volgende ochtend om 7 uur aan het ontbijt en door voor een lange dag met onwijs veel uitzichten en indrukken! Zo hebben we ontelbaar veel lama’s gespot, geluncht naast Lago Azul vol met flamingo’s, een quinoa museum bezocht, actieve vulkanen van dichtbij bekeken, over geisers (lees rotte eieren lucht) heen gelopen, bizarre uitzichten bewonderd in alle kleuren van de regenboog en van dit alles onwijs veel foto’s gemaakt! Aangekomen bij het tweede hotel (heel basic zonder verwarming en heet water) met de hele groep aan de warme chocolademelk en rode wijn. S’avonds bij volle maan vanuit de hotsprings de complete Melkweg en weer terug bewonderd... wauw! Gelukkig door hele warme slaapzakken en dekens goed geslapen en de volgende ochtend fris weer op voor een lange dag in de auto! Een paar stops gemaakt waaronder in een gebied wat door lava is ontstaan, een Mystery Lake en in een dorpje met nog veel meer lama’s! Rond 17.00 reden we Uyuni weer in en waren we moe maar voldaan, geen moment onveilig gevoeld (er staan nogal wat horror verhalen over deze tours op internet) vreselijk veel lol gehad met iedereen, ontzettend veel gezien en geleerd en eigenlijk alleen maar super enthousiast over hoe gaaf dit is geweest! De kou was af en toe niet te doen maar is absoluut niet het eerste wat in ons opkomt als we hieraan terug denken! Dezelfde avond om 22.00 vertrok de nachtbus richting Sucre, een stad die beschreven word als de culturele hoofdstad en waar de onafhankelijkheid van Bolivia werd verklaard. Vanaf het busstation een hostel gevonden waar we konden douchen en onze spullen voor de dag konden laten staan voor we op pad gingen voor ontbijt. We hebben ook hier een rondje over Plaza Mayor (iedere stad tot nu toe heeft zo’n centraal plein) gemaakt, lekker mensen gekeken vanaf een bankje en de omgeving in ons opgenomen. Tegen het eind van de ochtend een taxi genomen richting Parque Cretacico waar ze bij toeval een aantal jaren geleden meer dan 2000 voetstappen van verschillende soorten dinosaurussen hebben gevonden. Gaaf om te zien, leuke en interessante uitleg en mooi opgezet museum! Weliswaar hadden wij uit deze afdrukken nooit bedacht dat dat misschien van een dinosaurus kon zijn geweest maar dat terzijde! Op de parkeerplaats stond onze taxi nog te wachten en zijn we door opa (wat een lieve oude man was dit) weer terug gebracht de stad in. Hier heerlijk uitgebreid geluncht en terug richting het hostel om de backpacks op te halen. Om 18.00 vertrok onze bus richting Santa Cruz waar we de laatste 2 nachten nog met z’n drietjes zijn voor Geer doorvliegt naar Panama en Janine en ik nog een klein weekje van Aruba gaan genieten! We hebben ons in ieder geval getrakteerd op een iets luxer hotel en gaan nog even goed genieten van het Zuid Amerikaanse leven! Liefs van ons!

• 31 Mei 2018 - 14:42

Ans Veltman:

Wat een geweldig leuk verslag weer! Leuk om te lezen wat jullie nu weer allemaal hebben mee gema\akt. Fantastisch! Gerianne veel plezier in Pananma en de andere twee dames plezier op Aruba, genieten!