Hé Amiga!! Pssst! - Reisverslag uit Viñales, Cuba van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu Hé Amiga!! Pssst! - Reisverslag uit Viñales, Cuba van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu

Hé Amiga!! Pssst!

Door: Jessica

24 April 2018 | Cuba, Viñales

We kunnen niet meer tellen hoe vaak we aangesproken zijn in Havana. Ladies, taxi? No gracias! You have boyfriend? Si! (Altijd ja zeggen anders willen ze meteen trouwen;)) You beautiful! Mucho grande, Hollanda e? Gracias y si! We werden er gelukkig wel met de dag beter in! We hebben de eerste 4 dagen in Havana genoten van al het moois wat de stad te bieden heeft, prachtige oude kerken en kathedralen, grote pleinen, leuke kleine boetiekjes, fijne terrassen en heel veel geschiedenis! We hebben onder andere het Museum van de Revolutie bezocht, het Rum Museum waar we een paar leuke nieuwe funfacts over Havana Club hebben bijgeleerd en we hebben (vreselijk toeristisch maar O zo gaaf) een city tour gedaan in een prachtige mintgroene oude Ford! Met onze chauffeur/gids een uur door de stad gereden tussendoor een stop voor foto's en verder met de wind in de haren de stad bewonderd! Absoluut helemaal waard! Ondertussen die paar dagen steeds flink kunnen onderhandelen met verschillende taxi chauffeurs over de prijzen, pasta gegeten voor nog geen 2 euro (groot verschil met Panama!) en ongelooflijk veel gelopen, foto's gemaakt en gefilmd. De laatste avond afgesloten met Mojito's en Daiquiris genietend van een heerlijk bandje wat opzwepende salsamuziek liet horen en daarmee kunnen we wel zeggen dat we het maximale eruit hebben gehaald! Op zaterdag werden we om 9.00 opgehaald door de taxi, onze reis naar Viñales hebben we per collectivo gedaan (dit is een taxi waar 4/5 mensen in passen en waardoor je de kosten dus kan splitten). Op deze manier doe je ongeveer 2 uur over de reis tegenover 5 uur met de bus. Eind van de ochtend zaten we dus aan de koffie op een terras in prachtig landelijk Viñales. Je moet je hierbij een lange straat voorstellen met ontzettend veel restaurantjes en op iedere porch een aantal schommelstoelen! Heerlijk! Na de koffie op zoek gegaan naar een Casa (het is niet gelogen als we zeggen dat er hier ongeveer 500 huizen staan waarvan er 400 een kamer of appartement verhuren) vrij snel dus een leuk nieuw gastgezin gevonden! Prachtige kamer met eigen badkamer en supervriendelijke mensen! Sowieso is de Cubaan vreselijk gastvrij, willen ze je met alles helpen en staat voor iedereen de deur open! Terwijl de dames in volle vaart (we hadden ze gezegd tranquilo en geen haast) onze kamer nog schoonmaken en bedden opmaken krijgen we een verse mango juice op het terras. En nu komt het... (de vegetariër kan hier beter stoppen met lezen, sorry) keihard gekrijs van een varken wat vastgebonden zit word door twee mannen de tuin ingedragen. Ik zeg tegen Janine ze gaan dat beest toch niet slachten hier he!? Op hetzelfde moment trekt de beste man een hakmes uit z'n achterzak waar je onpasselijk van wordt en een fractie van een seconde later stopt het gekrijs. Wij eten allebei graag vlees maar hier draaide m'n maag toch wel een beetje van om. Gelukkig was de kamer op dat moment ook klaar, konden we onze spullen dumpen en lekker de stad in. Bij thuiskomst een aantal uur later kwam onze gastvrouw op ons af en mochten (moesten eigenlijk) we ook even proeven! Ze zei: cerdo (betekent varken in het Spaans) wijzend naar de tegels (die inmiddels gelukkig weer schoon waren), de BBQ en het vlees. Lang verhaal kort, hele aparte ervaring maar het smaakte wel bijzonder goed! Maandagochtend werden we opgehaald door (zo noemen wij hem) Woody, echt eerlijk waar als Toy Story echt zou zijn hebben wij bij deze Woody ontmoet! We hebben dan ook de hele dag geprobeerd uit te vinden of er Andy onder op z'n laars stond! In ieder geval, deze knappe cowboy kwam ons ophalen met 3 paarden voor een tocht door de vallei van Viñales! Onze paardrijd-ervaring is nul dus dat was nog even spannend om op en af te stappen en ook de zadelpijn achteraf is niet te doen maar wat was dat prachtig! Palmbomen afgewisseld met tabak plantages, mango bomen, velden vol ananassen en bananenbomen en heel veel groen en bergen! Onderweg een stop op een tabaksplantage waar we uitleg hebben gekregen over hoe ze sigaren maken en waar de Cubaanse koffie en honing vandaan komt wat (mede door goed Engelssprekende jongens) heel interessant was! Het aanbod voor een full-body honing massage hebben we vriendelijk afgeslagen want dat leek ons nogal plakkerig en het eind van de middag waren we weer terug in de stad! Na een verfrissende douche (want zand en zweet) zijn we de stad ingewandeld om een hapje te eten en lekker cocktails te drinken! Op het plein midden in het stadje stonden een paar grote boxen en werd muziek gespeeld en hebben we na een fijne Cuba Libre met de locals getracht de salsa te dansen! Gelukkig maar dat daar geen beeldmateriaal van is! Gisteren een dagje ontspannen bij een zwembad en voor vandaag staat er een stevige wandeling door de bergen op het programma! Hasta luego! Liefs van ons

• 24 April 2018 - 17:18

Eefje:

Meiden, wat een super-verslag weer; heb het gevoel alsof ik erbij ben! Geniet!!