Historisch Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu Historisch Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu

Historisch Havana

Door: Jessica

20 April 2018 | Cuba, Havana

Bastimentos was wederom een heerlijk eiland, fijne hangmatten bij het hostel en een ietwat verouderde (maar daar was de prijs ook naar) kamer. Geen enkel gemotoriseerd voertuig en het hele echt bewoonbare gebied bestond uit een weg die je van begin tot eind uitloopt in een minuut of twintig. Zo kan je je bedenken hoe klein maar ook knus het eiland was. Bij het hostel was een restaurant aanwezig waar we heerlijk zowel hebben ontbeten als in de avond hebben gegeten en verder was er vooral zo'n heerlijk relaxt laid back sfeertje! Met de watertaxi hebben we Red Frog Beach bezocht waar we een wandeling hebben gemaakt door prachtige jungle en onder andere kaaimannen hebben gespot! Paar uurtjes op het strand doorgebracht en gekeken naar de surfers en daarna weer met de boot terug! Op zondag hebben we zoals we al schreven bij de duikschool om de hoek twee prachtige duiken gemaakt! Vantevoren anderhalf uur een soort onder water les van de eigenaar met wat voor soorten vissen, koraal en andere dieren we tegen konden komen! Dat was uiteindelijk ook alleen maar heel erg leuk omdat we nu gerichter konden kijken en zoeken onder water en elkaar ook op vissen en ander moois konden wijzen! Compleet uitgeput en onder de indruk zijn we daarna de hele middag bij de duikschool blijven hangen (letterlijk ook in de hangmat) en hebben we biertjes gedronken en uitgekeken over het water! Maandagmiddag begon onze hele lange reis richting Cuba! Allereerst met de watertaxi terug naar het vaste land om vanaf daar weer een goeie 10 uur in de bus te zitten op weg naar Panama City. Hier kwamen we om 3.30 s'nachts aan en hebben toen maar de taxi gepakt richting het vliegveld. Omdat we de stad natuurlijk al gezien hadden en niet een grote behoefte hadden aan rondsjouwen met al onze spullen midden in de nacht leek dit ons de beste optie. Na heel wat uren rondhangen en een beetje proberen te slapen (wat natuurlijk nooit lukt op van die oncomfortabele stoelen) vlogen we om 16.00 s'middags naar Havana. Nadat we dus ongeveer 40 uur wakker waren (zonder ruzie te maken "Self High Five") kwamen we buiten bij het vliegveld en stonden we ook meteen midden in bruisend Cuba! Veel mensen, mannen met dikke sigaren, grote reclame borden met Havana Club rum en ontelbaar veel typische Cubaanse auto's! Wauw! We hebben hier voor vier dagen een Casa Particulair geboekt, heel veel Cubanen hebben dit bij of in hun huis en verhuren dan dus een kamer of heel appartement, je verblijft dan midden tussen de locals wat alles net even dat beetje extra geeft! Onze gastvrouw spreekt alleen Spaans maar we komen er prima uit met z'n 3en, blijkt toch dat we meer verstaan dan we dachten! De eerste dag door Havana hebben we vooral ontzettend veel gelopen, schattige kleine straatjes, grote pleinen, immense kerken en kathedralen en zo ontzettend veel mooie auto's! We hebben de Lonely Planet uitgeplozen, uiteindelijk een WiFi punt gevonden om de juiste maps te downloaden (internet is hier nog lang niet zo normaal als bij ons bleek) en een kleine planning gemaakt voor de komende dagen! We blijven in ieder geval nog tot zaterdag in Havana en zijn al een beetje aan het bedenken waar we hierna naartoe willen en hoe we daar gaan komen! Liefs van ons!