Nu is het pas echt begonnen!! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu Nu is het pas echt begonnen!! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van buurvrouwenbuurvrouw - WaarBenJij.nu

Nu is het pas echt begonnen!!

Door: Jessica

03 April 2017 | Aruba, Oranjestad

Daar gingen we dan echt! Zaterdagochtend om 6.35 stapten we in de auto op weg naar onze eerste echte werkdag! Eigenlijk zijn dit twee totaal verschillende verhalen want onze eerste diensten waren het extreme tegenovergestelde van elkaar! Waar ik de hele dag gekoppeld was aan een collega die ingepland was om mij in te werken en mij dus in alle rust alles kon laten zien en uitleggen, werd Janine meteen in het diepe gegooid en stond haar na een uur het zweet al op de rug! Personeelstekort is ook hier een groot probleem! Een korte overview van onze eerste dag was dus als volgt; ik had binnen een aantal uur zo verschrikkelijk veel informatie voor m'n kiezen gekregen dat m'n oren er van suisden en Janine had aan het eind van de dag nog steeds geen idee hoe de zaken hier in z'n werk gaan en hoe de afdeling en het ziekenhuis zijn ingericht. Janine is ingedeeld op de afdeling Snijdend 3, wat zoveel betekent als alleen maar chirurgische patiënten die veel zorg nodig hebben en ook veelal grote wonden hebben die de nodige aandacht vragen. Ik ben ingedeeld op Niet Snijdend 3 (we zitten dus wel op dezelfde verdieping maar op andere afdelingen) waar alleen patiënten liggen die niet geopereerd worden maar bijvoorbeeld een CVA hebben gehad, opgenomen zijn met een infectie of een willekeurig ander (vooral neurologisch) ziektebeeld hebben. Zo hebben jullie een beetje een beeld van onze patiënten categorieën! Het ziekenhuis zelf is al wat verouderd en ook de indeling (6-persoons kamers bijvoorbeeld en bedden uit het jaar kraak) moeten we nog even aan wennen want tegenover de Schultess is dit een enorm verschil! Patiënten zijn allemaal wel heel tevreden en geduldig en over het algemeen heel vriendelijk dus dat is fijn! Collega's zijn ook allemaal heel relaxt, vinden het heel fijn als je zegt een jaar te blijven en niet maar een maand en vinden het ook heel leuk als je ze verteld graag Papiaments te leren! Niet dat het tot nu toe echt noodzakelijk lijkt want iedereen praat ook Nederlands maar toch vinden we het wel belangrijk op deze manier in te burgeren! Onze woordenschat in het Papiaments komt inmiddels tot Bon Dia (goeiemorgen), Bon Tardi (goedemiddag), Danki (bedankt), Ayo (tot ziens, later) en Dreami Dushi (slaap lekker) is tot nu toe onze persoonlijke favoriet! Poco Poco is overigens rustig aan en Warden (als je dit zo schrijft) is even wachten, wat op de afdeling toch wel van pas komt als iedereen je tegelijk iets vraagt! Zondag hadden we onze tweede dienst die voor ons allebei lekker druk was en wat resulteerde is zeer vermoeide voeten en hoofden die tolden van de informatie! Fijne bijkomstigheid hier is dat je ten alle tijden van een drukke dienst kan bijkomen op het strand dus dat hebben we zondag dan ook gedaan! Lekker gegeten in Nos Clubhuis waar we vis en ribs van de BBQ hebben besteld en een welverdiende cocktail (in de happy hour dus 2 voor 1!!:)) hebben gedronken. Vandaag onze derde dagdienst en we beginnen al iets meer wegwijs te worden, basiszorg is gelukkig overal hetzelfde en ook bedden verschonen kunnen we overal. De wondzorg, de ziektebeelden, de manier van documenteren en alle andere specifieke zaken op de afdeling leren we vanzelf en dat gaat gokken we helemaal goedkomen! Morgen en overmorgen onze eerste late diensten en we zijn benieuwd wat die ons gaan brengen! Nu zitten we lekker bij te komen met een koud colaatje en laten we de wasmachine het vuile werk (lees onze witte pakken die we zelf moeten wassen!) opknappen! Wij nemen nog maar even een duik in het zwembad! Liefs van ons!

• 04 April 2017 - 19:36

Omakim:

Ben weer helemaal op de hoogte, tot zo ver, kijk weer uit naar het volgende verslag, een doodgewone koe, die geniet van jullie verhalen, liefs oma !!